۱۳۸۹ شهریور ۲۶, جمعه

امروز چه باید کرد

همیشه گفتن و وصف کردن شرایط روز کار آسانیست از مشکلات ونابسامانیها گفتن کار دشواری نیست درد را گفتن شاید کمکی به درمان درد کند ولی نمیتواند آنرا درمان کند باید ابتدا هم شرایط را توضیح داد ودرد را گفت تا بعد راه حلش را بتوانیم بهتر درک کنیم وسپس به اجرایش گذاریم امروز شرایط جامعه نسبت به گذشته از لحاظ منابع اطلاع رسانی وآگاهی افراد جامعه بیشتر شده است. وقتی در خرداد ماه سال گذشته انتخابات برگزار شد عده ای تغییر را در شرکت در انتخابات میدیدند واین بار قصدشان را کرده بودند تا بتوانند با این انتخاب تغییراتی ایجاد کنند واز همین جا بود که حکومت خطر را حس کرد وآنرا جدی دانست واین انتخابات را با هستی خود یکی دانست وآنرا قبل از وقوعش انقلاب مخملی نامید که باید در نطفه خفه شود(گفته های فرماندهان سپاه )واین کار با تغییر نتیجه انتخابات رقم خورد اما کسانی که برای تغییر به پای صندوقهای رای رفته بودند در صحنه حضور پیدا کردند وبرگ زرینی در تاریخ کشور به یادگار گذشتند و شاید اگر به نتیجه میرسید نمیتوانست تغییری کلی وساختاری بوجود آورد چون هنوز هم بخش بزرگی از جامعه برباورهای قدیمیش استوار مانده بود اعتراضات خیابانی با سکوتی عظیم همراه بود سکوتی که برای اولین بار رخ داده بود  ونشان از تغییر در سیستم جنبشی جامعه شده بود اما متاسفانه با ندانم کاری عده ای کم ککم کمرنگ تر شد وهمان طور که حکومت میخواست در بعضی از لحظات به خشونت کشیده شد اما حرکتهای دیگری هم شکل گرفت همان طور که میر حسین گفته بود هر شخصی باید یک رسانه شود این سخن را اگر به گوینده اش کاری نداشته باشیم سخنی بلیغ است این گفته اگر در جامعه ای تحقق پیدا کند یعنی یک انقلاب بزرگ وهمیشگی، که با گذر زمان شاید طولانی بدست آید  ویا این رفتار که خود را رهبر این جنبش نمیداند وهمه مردم را رهبر میداند همین تک رهبریست که بیشتر انقلابها را باشکست روبرو کرده است چون اگر آن رهبر تغییر رفتار دهد جنبش چه در مرحله قبل وچه بعد از پیروزی با شکست روبرو میشود شاید میرحسین انسانی از همین حکومت بوده ودر گذشته خود از عاملان بوجود آمدن حکومت دیکتاتوری دینی بوده است اما رفتار امروزش رفتاری فراتر از یک رهبر خودخواه بوده است وباید بی طرفانه به این موضوع نگاه کرد او با این سخنان باعث شد که جوانان بسیاری کارهای ابداعی بزرگی انجام دهند از تشکیل شبکه های اجتماعی تا حضور در عرصه اطلاع رسانی در اینترنت وآگاهی بخشی به جامعه ،این حرکت باعث شد بزرگترین سرمایه حکومت ازدست رود واین سرمایه چیزی جز اعتماد نبوده است اعتمادی که اگر از دست رود مردم راستگویی حکمرانان را دروغ گویی میخوانند ونمونه این حرکت عدم اعتماد بخش بزرگی از جامعه به صدا وسیما طی این زمان بوده است شاید در عمل پیروزی با تغییر حکومت بدست نیامده است که بنظر من تغییر حکومت پیروزی بزرگ نیست چون اگر بدون آگاه شدن وپرورش یافتن تک تک افراد جامعه باشد مانند حرکتهای گذشته وانقلاب 57 شکست بزرگی را به بار می آورد یکی از علتهای اصلی شکست انقلاب 57 بعد از پیروزیش همین زود به نتیجه رسیدن آن بود چون فقط عده ای سیاسی شده بودند بدون اینکه پرورش یافته وپخته شده باشند ونمیدانستند چه از انقلاب میخواهند اما امروز باید پیروز نشدن زود هنگام این حرکت را به فال نیک گرفت چون شاید باعث میشد تجربه 57 دوباره تکرار شود پس در شرایط امروز چه باید کرد من تا اندازه ای که میدانم میگویم ادامه چه باید کرد را به تک تک خوانندگان این مقاله واگذار میکنم.
امروز باید همین حرکتی را که یک سال بیشتر از آن میگذرد را ادامه داد ودر هر زمانی شیوه ای نو را بکار گرفت شیوه ای که باعث شود مردم آگاه تر وپخته تر به مسائل نگاه کنند وهر سخن وتصویری را بدون تحلیل نپذیرند واینکه اگر رهبرشان بر خلاف اهدافشان حرف زد ویا عمل کرد به او گوشزد کنند واختلافات را با گفتگو وتحمل کردن هم حل کرد اگر میخواهیم به حکومتی دموکراتیک برسیم ابتدا باید تک تک افراد جامعه رفتاری انتقاد پذیر واحترام مقابل به افکار وعقاید هم داشته باشند  و تمرین کنیم که کار گروهی انجام دهیم وبه اکثریت احترام بگذاریم لازم نیست مثل هم فکر کنیم اما ضروریست به افکار هم احترام بگذاریم ونقد را کار هر روزمان کنیم والبته خود نیز نقد پذیر باشیم باید اطلاع رسانی ووسایل اطلاع رسانی را در خانه هایمان گسترش دهیم وخود نیز فعالیت داشته باشیم ومهمتر از همه بینشمان را با خواندن وشنیدن پرورش دهیم وسعی کنیم در این زمان هدفمان را از حرکتمان مشخص کنیم ومانند تجربیات گذشته نباشیم که فقط نیتمان رفتن دیگری بود ومهم نبود که قرار است بعد از رفتن چه اتفاقی افتد زمان آنقدر زیاد نیست که مرتب تجربه های گذشتمان را تکرار کنیم باید هر کداممان رهبر شویم وبا این کار تمرین دموکراسی کنیم چون تک رهبری خیلی وقت است شکست خورده است ومنتهی به دیکتاتوری دیگری میشود میرحسین این درس را خوب به ما آموخت .
ادامه چه باید کرد به عهده تک تک خواننده ها وهمه افراد جامعه است براستی چه باید کرد؟؟؟

۲۰ نظر:

  1. در روند حرکت به سمت رسیدن به انتخابات آزاد و آزادی بیان که دو هدف عمده ی جنبش سبز است هم حتی نباید به نام جنبش سبز تعصب داشته باشیم و اگر روشهای منطقی دیگر هم وجود داشت تلاش شوند

    پاسخحذف
  2. در روند حرکت به سمت رسیدن به انتخابات آزاد و آزادی بیان که دو هدف عمده ی جنبش سبز است هم حتی نباید به نام جنبش سبز تعصب داشته باشیم و اگر روشهای منطقی دیگر هم وجود داشت تلاش شوند

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز کاملا درست نوشتی. امروز همه ما باید شعور سیاسی خود را بالا ببریم تعصب را کنار گذاشته از گذشته درس بگیریم. رهبر مدار نباشیم . به حقوق همدیگر حتی اگر اقلیت باشد احترام بگذاریم. دقیقا بدانیم که چه میخواهیم . کورکورانه فقط به دنبال این باشیم که این حکومت سرنگون شودخوب بعد چه. تکرار سال 57 .

    پاسخحذف
  4. سلام
    خیلی جالب بود درسته بای همین کارو کرد

    پاسخحذف
  5. نظر شما درباره او چیست؟؟؟

    پاسخحذف
  6. سلام به نظر من باید تکلیفمان روشن شود که ایا خواست رهبران خواست ما هم هست یا نه. وقتی اینو فهمیدیم میتونیم یه کاری کنیم یا یه کاری کنیم که خواست ما خواست رهبرانمون بشه چون الان میرحسین میاد میگه جهوری اســـلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. واقعا خوب ما اینو نمیخوایم.

    پاسخحذف
  7. درود
    به قول اخوان ثالث در جواب خامنه اي نسبت به دعوت از حضور او در بدنه انقلابي آن زمان كه پس از سرنگوني شاه به قدرت رسيده بود (كه گفته بود) : ما هميشه بر زوريم نه با زور
    هميشه تاريخ زور وجود داره ، اما مهم اينه كه ما هميشه بر زور باشيم نه با زور . . .
    قرار نيست با كشتن دو، سه و يا صد نفر آدم ديگه دنيا گلستان بشه . . .
    هر وقت يا گرفتيم براي شكممون، براي بيكاري، براي گراني هزينه هاي تحصيل و . . . به خيابونها بريزيم و اعتراض كنيم اونوقته كه به بلوغ سياسي رسيديم.(نه اينكه ما حافظ منافع دستغيب و كروبي و موسوي و . . . باشيم)

    پاسخحذف
  8. سلام راستش چی میگم من باید ی ندارم چرا که این مساله باید خیلی خیلی بیشتر مورد توجه قرار بگیره سعی میکنم فکر کنم و جواب بدم

    پاسخحذف
  9. سلام.والا شماکه دیگه خوب می دونید که من به بحث سیاسی علاقه ندارم.اما به نظر من ما یکبار جواب بی رهبر درست حسابی انقلاب کردن و چشیدیم.که هنوزم بلانسبت در گلش موندیم...به نظر من تمام دولتمردان ما راست و چپ و اصول گرا و اصلاح طلب در واقع سر و ته یه کرباس هستند.هر کدومشون جیرشون کم بشه می شن دشمن ملت.پستهای مهم هم پاس کاری بین خودشونه چه ما راضی باشیم چه نباشیم یه بازی بزرگه ما همه سیاهی لشکریم...

    پاسخحذف
  10. سلام. به نکته های خوبی اشاره کردی. ما باید یاد بگیریم که جحنبش سبز یک فرآیند اصلاحی است و هرگونه تندروی در کلیت تامین کنندگی عمومی و نفع آور را برای ملت نخواهد داشت در ثانی حب و بغض و کینه جوئی را برای خارج شدن از دایره تسلسل بیهوده بکنار بگذاریم و پیروزی جنبش را پیروزی همه ایرانیان بدانیم صبر و استقامت و آگاهی بخشی رمز پیروزی ما است .موفق باشی

    پاسخحذف
  11. با سلامی دوباره
    در مورد نامه علی مطهری به احمدی نژاد چیزی شنیده اید؟
    نامه جالبی است در یک مطلب در وبلاگ به این موضوع پرداخته ام اگر ما را قابل می دونید بهمون سر بزنین

    پاسخحذف
  12. سلام دوست عزیز . از حضورتون خیلی خوشحال شدم چون با فیلتر شدن های مکرر همگی مان ، شما رو گم کرده بودم تا امروز که کامنت شما رو دیدم . آدرستون رو هم اصلاح کردم . ممنون .

    پاسخحذف
  13. واقعیت اینست که این کشور یک کشور میلیتاریستی است که فرماندهان سپاه آن را می چرخاند و سرمایه‌های سپاه حرف اول در چرخه‌ی کشورداری بازی می کند. و کسانی همچون خامنه‌ای به عنوان مجری و جهت دهنده‌ی سیاست های آن ها، به صورت عروسک خیمه‌ شب بازی نقشی کارا و دیکتاتورمنشانه بازی می کند. کشوری که نهادهای خرد‌ و کلانش برگرفته‌ از حضور دین و ایده‌های یک فرد بیابانگرد به نام محمد و سلاخی بازی های علی و مظلومیت نمایی های حسین باشد و بهترین برنامه‌های آتیه‌ی کشور در دست میستر تایم(امام زمان) باشد، کشوری که در آن بیشترین نام کودکان اسم های عربی و برگرفته‌ از دین باشد و در واقع دچار آسمیلاسیون کامل شده‌ باشد، کشوری که کسانی به نام آخوند با طی کردن مدارج حوزه‌ به عنوان کارشناسان اقتصاد و فلسفه‌ و آموزش و فرهنگ و نوابغ هسته‌ای ایفای نقش می کنند. چگونه می توان جیب های مالامال از پول های کلان و سرمایه‌گذاری های خارجی آن ها را کنترل کرد، در حالی که نام هایی هم چون صدور انقلاب و تبلیغ تشیع را بر این پروژه‌ها گذارده‌اند. باندهای شهرام ناظری و رفیق دوست و مرتضی خامنه‌ای و ده‌ها باند کوچک و بزرگ، هر یک به نوعی و با نامی جداگانه سعی در غارت و چپاول کشور را دارند و همیشه‌ به مردم نوید ظهور امام زمان(میستر تایم) را، به عنوان امید به آینده‌ و خرافات در دل جوانان می کارند..

    پاسخحذف
  14. جنبش سبز و مردم شکست نخورده اند؛ شرایط امروزمان سخت است اما حتی بهتر از زمانی است که مثلاً دولت را در دست می گرفتیم؛ به زمان اجازه دهید آن گاه نتایج آن عیان می شود.

    پاسخحذف
  15. احمق... نفهم...بدبخت بیچاره برو گمشو مزدور!
    تو یه خائن به کشورومردمی.

    پاسخحذف
  16. راستی جناب ! چرا لینک وبلاگ من مال 6ماه پیش هستش . ...درحالی که من چند روز پیش بروز کردم ! لطف کن درستش کن دیگه ...این بار دومه که دارم میگم !

    پاسخحذف
  17. کاملن درست و به جا نوشتی...اما درکنار اینا حرکت باید سازرماندهی شده باشه فکر میکنم در ایم مورد کمی ضعیف عمل بشه
    شاد باشی

    پاسخحذف
  18. با سلام
    آگاهی عزیزاین حرکت خود جوش آغاز شده و به زودیهمه گیر خواهد شد

    پاسخحذف